Værd at vide som arbejdsgiver

Registrering som arbejdsgiver

Inden man ansætter medarbejdere eller udbetaler til dig selv som ansat ejer af et selskab, skal man registrere sig som arbejdsgiver hos erhvervsstyrelsen. Man skal kun registrere sig som arbejdsgiver én gang, uanset hvor mange ansatte man har. Det skal gøres pr. virksomhed, så hvis du har flere virksomheder, der skal være arbejdsgivere, skal de registreres særskilt. 

Hvis du som ejer af et selskab vil udbetale løn, skal du registrere dig som arbejdsgiver og ansatte dig selv. Husk at lave en direktørkontrakt. Hvis man har en enkeltmandsvirksomhed, skal man ikke udbetale løn til sig selv. Her kan man blot overføre penge til sin privatkonto, da man betaler skat af overskuddet fra virksomheden. 

Ansættelseskontrakter

Husk at få lavet og underskrevet ansættelseskontrakter på alle ansatte. Dette gælder også direktører, som  i mange selskaber er den samme som ejeren. 

Valg af lønsystem

Der findes flere udbydere af lønsystemer. Vi foretrækker Danløn.

Danløn er et online lønsystem. Der er gode forklarende tekster undervejs, mulighed for hjælp fra supporter og der er skrevet nogle gode hjæpeartikler.

Danløn kan integreres med de mest anvendte regnskabsprogrammer, og kan dermed lette bogføringsprocessen. 

Danløn koster kun 25 kr. pr. lønseddel.

Betaling af a-skat, am-bidrag mm. 

Det kan være en god idé at få lavet en NETS aftale, således at indbetaling til A-skat, AM-bidrag, ATP, feriepenge mm. foregår automatisk. Der skal afregnes A-skat og AM-bidrag hver måned d. 10. ATP afregnes hvert kvartal.

Har du brug for hjælp med registrering, udarbejdelse af kontrakter eller andet? Kontakt os gerne – vi hjælper gerne.