Om bogføring

Hvad er bogføring?

Bogføring er en handling, man skal gøre for at holde styr på virksomhedens transaktioner, som indebærer indtægter og udgifter. Man er forpligtet til at bogføre jf. bogføringsloven. Bogføring handler om, at placere alle virksomhedens omkostninger og indtægter på forskellige konti. Således at kuglepenne f.eks. bogføres på ”kontorartikler”, Varer man sælger bogføres på ”vareforbrug”, Salg bogføres på ”Salg af varer og tjenesteydelser” osv.

Det er op til den enkelte virksomhed, hvor specifik man skal dele sine omkostninger op. Det afhænger af virksomhedens størrelse, kompleksitet og virksomhedens ledelses ønske. Det kan være forskelligt fra virksomhed til virksomhed, hvor meget man har behov for at dele op. F.eks. kan en virksomhed, der sælger forskellige ydelser have gavn af at have en salgskonto til hver af ydelserne, så man kan følge hvor stor en del af omsætningen, der udgøres af de forskellige ydelser.

Hvem skal bogføre?

Alle virksomheder i Danmark er underlagt bogføringsloven, som betyder man uanset størrelse skal bogføre sine transaktioner. Med andre ord registrere salg og køb.  

Hvordan bogfører man?

Når man skal bogføre, deler man sine indtægter og udgifter i mindre kategorier, som dækker over typer af salg og forskellige udgiftsposter. Man bestemmer selv, hvor ofte man bogfører, men det anbefales, man gør det jævnligt. Det kommer an på virksomhedens størrelse og kompleksitet.

Metoden man benytter, er det dobbelte bogholderi, hvor man skal bogføre alle transaktioner mindst to steder i henholdsvis debet og kredit. Dette er med til at sikre, at alle indtægter og udgifter bliver registreret.

Man skal være opmærksom på om salgsfakturaer og købsfakturaer overholder kravene til et gyldigt bilag. 

Det kan være svært at bogføre – særligt hvis det er helt nyt. Du kan læse om de typiske fejl, vi oplever her

Bogføringssystemer

Mange benytter digitale bogføringssystemer, som gør bogføringen mere overskuelig. Bogføringen i systemerne kan hjælpe med, at give et overblik i virksomhedens forskellige poster. Derudover har mange systemer debitor- og kreditormoduler, hvor man kan holde styr på, hvem som mangler, at betale og hvem man, som virksomhed, selv skylder penge. 

Der er en række udbydere af systemer, heriblandt kan nævnes E-conomic, Dinero, Uniconta og mange flere. Programmerne variere en smule i forhold til, hvad de kan og pris. Valget af program bør passe til virksomhedens størrelse.